I höstas var det några kappseglingar på RåSS och LeSS som några SSN:are var med på. Först var det höstregattan på Rådasjön i september. Vi som åkte dit var Fredrik, Elvira, Hanna och Sofie. På morgonen blåste det inte så mycket... Men vinden tilltog och när vi skulle ge oss ut blåste det uppåt en 12 m/s. Och det blev inte så mycket roligare av att det spöregnade nästan hela tiden. Alla blev smått nervösa, och vi var inte riktigt beredda på att det blåste SÅ mycket! 11 stycken Zoom8 och totalt 43 optimister gav sig ut på vattnet. Men ganska många vände när de känt av den hårda vinden, däribland Sofie. Det var bara tredje gången Sofie seglade sin Zoom8, och hårdvind är ju inte så lätt då... Vinden ökade allteftersom tävlingen pågick och alla var väldigt trötta när vi kom iland för en lunchpaus. Under pausen lugnade sig vinden, och vi tyckte det var väldigt skönt och pustade ut lite. Fredrik var trött och startade inte i det andra racet, och blev därför 12/13. Men bara ett par minuter efter startskottet kom en kraftig vindby och efter det ökade vinden allt mer... Under de två racen som seglades kapsejsade alla zoomarna förutom Hanna, även om det var nära flera gånger. På den näst sista slören kom det en kraftig vindby, och helt plötsligt såg man tre segel som försvann ner i vattnet en efter en. När Hanna och Elvira kom iland igen var båda väldigt blöta (utanför torrdräkterna), och trötta men otroligt glada. Efteråt var det någon som sade att i en by hade det blåst 19 m/s! Det var antagligen den byn när tre zoomar kapsejsade samtidigt. Hanna slutade på 7:e och Elvira på 8:e plats av 11 stycken.
Nästa tävling var höstregattan på LeSS. Dit kom Fredrik, Hanna, Sara och Sofie. Kvällen innan hade Fredrik, Hanna och Sofie varit ute och smygtränat på Aspen – och kommit fram till att det var väldigt jobbigt att ha solen i ögonen när man kryssade. När vi kom dit på morgonen låg det frost på båtarna och man tänkte inte så mycket på segling. Det var en ganska lång kö när vi skulle anmäla oss och det var kallt. Om man kollade ut över vattnet låg det ett lager med dimma där och vattnet låg stilla, vi undrade om tävlingen verkligen skulle kunna starta klockan 11 som det var sagt. Men vi började göra i ordning våra båtar lite, men undrade om det skulle komma några fler. Just då var vi bara tre, fyra stycken zoomar där. Men till slut dök det upp tio stycken zoomar. Senare på rorsmansmötet fick vi reda på att vi skulle kunna starta klockan 11 ändå, men självklart blev det försenat med ungefär en halvtimme. I början var det inte så mycket vind men den ökade allteftersom. När vi först kom ut på vattnet hade dimman lättat och det hade blivit lite varmare i luften. Det var riktigt många båtar med, ungefär 120 seglare, så det blev ganska trångt på banan. Det var totalt 56 optimister, 10 Zoom8, 16 E-jollar, 6 RS Feva, 4 Snipe, 12 Lasrar, 2 tvåkronor och 8 trissar. Matpausen blev smått kaotisk då alla skulle in till bryggan och ha hamburgare samtidigt och köerna blev väldigt långa. Sedan när alla skulle ut igen var det trångt vid bryggorna. Det hade nu börjat blåsa mer och vissa valde att inte segla den andra seglingen. Men trots det så genomfördes seglingarna utan några större händelser, vinden varierade lite. Fredrik seglade riktigt bra och rundade som 8:a efter första kryssen i det över 50 båtar stora fältet. Tyvärr orkade han inte hålla placeringen banan runt, men kom 13:e i mål bland B-optimisterna. Hanna gjorde också en bra förstakryss och rundade som 3.a, men sedan lossnade kicken och många seglade om. Banorna var väldigt långa, så det tog ganska lång tid att segla. Eftersom banorna var så långa så var det inte så trångt när vi skulle in för alla var utspridda på banan och många optimister hade redan kommit iland. Till skillnad från höstregattan på RåSS hade vi strålande solsken, men ganska kallt. Sedan när alla hade kommit iland så hade de börjat sätta upp resultaten och självklart så blev det väldigt trångt framför anslagstavlan. Lite senare så blev det också prisutdelning. Sara kom på 6:e, Sofie på 7:e och Hanna på 8:e plats av 10. Fredrik slutade på en 18:e plats av 26 stycken (missade att gå i mål i första seglingen). Ingen av oss SSN:are fick något pris, men de hade en utlottning av en massa LeSS-saker efteråt, och då vann Fredrik en LeSS-keps, som självklart hamnade längst in i garderoben när vi kom hem.
Sista tävlingen i höstas vi var med på var Isbjörnen på RåSS. Vi hade tur, det var inte snö, som år 2004! Vi som var med då var Fredrik, Elvira, Hanna, Sara och Sofie. Det blåste bara en svag bris när vi kom, och vi började undra om det skulle bli någon tävling. Men vi riggade båtarna och väntade på rorsmansmötet, vilket blev försenat. På rorsmansmötet fick vi reda på att starten skulle bli uppskjuten, på grund av att det inte fanns någon vind. Ungefär 40 minuter senare skickade seglingsledningen ut alla på vattnet, nu hade vinden ökat litegrann. Men väl ute på vattnet blev det en lång väntan. Det tog väldigt lång tid att komma ut till startlinjen, och när vi väl var där fick vi vänta och vänta. De lade om banan ett par gånger innan de skickade iväg den första starten. Zoomarna var start tre och optimisterna start fyra. Sara mådde inte så bra efter en stund och seglade in. När zoomarna väl skulle starta hade vinden vridit och minskat igen. Men vi blev ivägskickade, men tillbakakallade bara ett par minuter efter att startskottet hade gått. Vi vände om och väntade på att de skulle lägga om banan, vilket tog en evighet. När de hade gjort det och vi skulle få starta dog vinden, och de avbröt seglingen. Då började den långsamma inseglingen. Vi var ute på vattnet i två timmar och fyrtio minuter utan att få segla en hel segling! Det fanns nästan ingenting att göra förutom att vänta och segla fram och tillbaka, vilket vi ganska fort tröttnade på och lade oss ganska stilla och pratade istället. På vägen tillbaka till bryggan fick nästan alla optimistseglare skjuts in av sina föräldrar i följebåtar, men vi andra fick klara oss själva. Det blev ganska trångt vid bryggorna och det var ganska svårt att komma fram eftersom det blåste så lite. När vi kom iland var det först lunchpaus, och sen fick vi vänta igen. Vi fick reda på att det skulle bli en segling om det kom vind så vi väntade. Och väntade. Fredrik gav upp och riggade av. Elvira och Sara var tveksamma om de skulle fortsätta vänta, men Hanna och Sofie var envisa och ville fortsätta vänta. Tillslut kom det lite vind och seglingsledningen sade att det skulle bli en start. Vi tjejer bestämde oss för att sticka ut, och Sofie och Hanna var nästan först ut. Men Elvira tyckte att det blåste för lite, så hon seglade in igen. Den här gången gick starterna ganska snabbt, men seglingarna tog lång tid, banorna var inte överdrivet långa men det blåste väldigt lite. Tillslut slutade Sofie på en 8:e plats, Hanna på 10:e och Sara på 11:e av totalt 15 båtar.